Om pappa ger bort sin egendom innan han går bort

Tre barn finns i familjen var av ett är särkullebarn. Pappan är far till särkullebarnet, som gift om sig och skaffat två barn med ny fru.

Fråga, kan pappan på inrådan av ny fru skänka eller överlåta, för låt oss säga 1 krona all skogsmark och fastigheter till deras två gemensamma barn

och därmed få bort särkullebarnet från den arvsdelen?

Pappan lever men är över 75 år.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsläget är som sådant att ingen person har möjlighet att göra sina bröstarvingar, sina barn, helt arvlösa. Som huvudregel har alla bröstarvingar rätt till lika stora delar av arvet, denna andel är vad som kallas arvslott. Detta framkommer i Ärvdabalken 2 kap 1 §. I de fall den avlidne valt att testamentera bort sitt arvegods till en bröstarvinge eller någon utomstående har de kvarvarande bröstarvingarna fortfarande rätt till hälften av deras arvslott. Detta kallas laglotten, det framkommer av Ärvdabalken kap 7.

I fall personen väljer att skänka bort en stor del av sin förmögenhet innan hen går bort till någon av sina bröstarvingar kommer detta räknas som förskott på den bröstarvingens arv. Förskottet ska då avräknas från deras arvslott när väl personen går bort. I fall förskottet på arv är så stort att det kränker en annan arvinges laglott måste kompensation utgå från personen som mottagit förskottet, antingen genom att ge tillbaka egendom eller ersätta egendomen. Detta stadgas i Ärvdabalken 7 kap 4 §.

Tanken med lagstiftningen är att ingen bröstarvinge ska kunna göras arvlös, varken genom att arvlåtaren ger bort eller testamenterar bort egendom.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Agnes AxelssonRådgivare