Ommålning av hyresrätt

Hej, jag och min man ska snart flytta in i en hyreslägenhet. Vi skulle väldigt gärna måla om i köket vitt då det är en tapet där som vi inte trivs med och tänker själva stå för dessa kostnader då omtapetsering i köket skedde 2017. och enligt 12 kap. 24 a §

(Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.) så har vi ju rätt till detta. Frågade hyresvärden ang detta och han säger då att vi kommer bli betalningsskyldiga då vi flyttar ut, den summan som det kostat att tapetsera om 2017 minus en viss summa per år då själva betalningen av detta inte är klart förän 2029.

Är det rätt av hyresvärden att kräva denna summa från oss om vi nu målar om eller har jag rätt till denna förändring utan att det ska behöva betalas ersättning för den?

mvh Emma Vikström

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du själv säger så har ni rätt till att måla om, ifall ni står för dessa kostnader själva. (12 kap. 24a § jordabalken)

Om den förändringen ni gör leder till en förminskning av lägenhetens bruksvärde, så är det något ni kan bli skyldiga att ersätta hyresvärden för. I ert fall när det gäller ommålning så kan det handla om att arbetet inte utförts fackmannamässigt, alltså att det inte är en tillräckligt bra utförd målning, eller om ni skulle välja en färg som är mer extrem. Det kan också vara fallet ifall den aktuella tapeten gör att bruksvärdet är högre än vad det är vid ett målat kök. Om det fallet skulle bli aktuellt, så får man ersätta hyresvärden för vad det kostar att återställa lägenheten i normalt skick sen när man flyttar ut.

Detta innebär alltså att ni har rätt att måla om hyresrätten om ni står för de kostnaderna själva och så länge lägenhetens bruksvärde inte minskas så är ni heller inte ersättningsskyldiga.

Hur en sådan ersättning i sådana fall ska betalas kan jag tyvärr inte svara på exakt. Enligt min bedömning tycker jag att det sättet er hyresvärd föreslog låter komplicerat. Ni kan föreslå för hyresvärden att hen tar fram en offert på vad det skulle kosta att tapetsera lägenheten igen och att det sedan är den kostnaden ni ersätter direkt, om det är mer fördelaktigt för er. Om bedömningen är att bruksvärdet minskat så ska ni hur som helst i sådana fall ersätta vad det kostar att få tillbaka lägenheten i normalt skick.

Om hyresvärden skulle påstå att lägenhetens bruksvärde minskat och att ni skulle behöva betala ersättning för detta, så är det en fråga som ska prövas av hyresnämnden, inte hyresvärden. (12 kap. 24 a § jordabalken) Ta därför kontakt med hyresnämnden om detta skulle bli aktuellt.

Ett tips skulle därför vara att ta kort på hur det ser ut i lägenheten nu innan ni renoverar, så ni kan visa på att bruksvärdet inte minskat efter ommålningen om ni själva inte anser det!

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Frida GustafssonRådgivare