FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/01/2018

Önskemål om särskilt förordnad vårdnadshavare

Hej!

Jag har ensam vårdnad om mitt barn men pappan har ett faderskapsbevis. Jag undrar vad som händer om jag tex. skulle dö. Får pappan automatiskt ensam vårdad över barnet då? Hur går jag tillväga om jag vill skriva ett sk. Testamente att jag vill att en speciell person (inte pappan) tar vårdnaden om mitt barn?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten för domstolens bedömning vid frågor som rör vårdnad, boende och umgänge är alltid barnets bästa. Vid bedömningen av vad som utgör barnet bästa beaktar domstolen särskilt:

risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa att barnet har en god och nära kontakt med båda föräldrarna. (6 kap. 2a § FB)

Barnets egen vilja tillmäts även betydelse beroende på ålder och mognad.

När vårdnadshavaren dör

I 6 kap. 9 § FB föreskrivs att om barnet står under vårdnad av endast en av föräldrarna och den föräldern dör, ska rätten på ansökan av den andra föräldern eller på anmälan av socialnämnden anförtro vårdnaden åt den andra föräldern eller, om det är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vid prövningen av om den efterlevande föräldern ska anförtros vårdnaden är barnets bästa avgörande. Bedömningsrelevanta omständigheter är exempelvis under vilka förhållanden barnet har levt, vilken relation barnet haft och har med den efterlevande föräldern och vilken relation barnet har till någon annan vuxen person. Av stor vikt vid bedömningen är att barnet, så snart som möjligt, får anknytning till någon som denne känner förtroende för.

Vårdnaden tillfaller alltså inte automatiskt den andra föräldern. En lämplighetsprövning måste göras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Önskemål om förordnad vårdnadshavare

Om vårdnadshavare ska förordnas efter föräldrarnas död och föräldrarna eller en av dem gett till känna vem de önskar till vårdnadshavare, skall denna person förordnas, om det inte är olämpligt. (6 kap. 10 a § FB) Önskemålet kan ha framförts exempelvis i ett testamente. Som utgångspunkt ska önskemålet om vårdnadshavare följas under förutsättning att personen ifråga är lämplig att anförtros vårdnaden. Trots ett framfört önskemål ska barnets bästa vara utgångspunkten för bedömningen, vilket kan motivera ett avsteg från önskemålet. Vidare kan detta också åsidosättas om barnet har nått tillräcklig mognad och motsätter sig att den önskade personen förordnas eller om förhållandena har ändrats som också gör det olämpligt att anförtro vårdnaden åt den som föräldern önskat.

Testamente

Genom att upprätta ett testamente kan den egendom som någon lämnar efter sig fördelas utefter dennes vilja. Enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) finns vissa formkrav. Ett testamente ska upprättas skriftligen och ge uttryck för testatorns yttersta vilja om hur kvarlåtenskapen ska fördelas när denna dör. Två vittnen ska närvara och testatorn (den som upprättar testamentet) ska skriva under testamentet eller vidkännas sin underskrift. Vittnena ska skriva sina namn och således bestyrka handlingen. Vittnena ska också känna till att det är ett testamente de bevittnar men de behöver inte ha kännedom om innehållet.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare