Oönskade inneboende

För 10 år sen ställde jag upp med boende när min exsambo och vår vuxne son vräktes från sin lägenhet pga obetalda hyror. De är fortfarande, mot min uttalade vilja, kvar här och gör inte ett skvatt för att skaffa egna boenden.

Jag är pensionär, snart 70, och jag håller på att gå under. Jag har diabetes och hypotyreos med åtföljande medicinering att hålla rätt på,

Känner mig fullständigt hjärntrött och har börjat glömma ta de olika tabletterna.

Jag måste få hjälp med att få dessa herrar att flytta ut. De måste ju i sin tur få hjälp med boende, vill absolut inte ställa dem på gatan.

Behöver ni personuppgifterna på dem?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vart du kan vända dig för att få hjälp med din svåra situation.

Du skriver att du inte vill ställa dem på gatan. Lagligen har du inte ansvar för deras boendesituation efter du inte har någon förpliktelse gentemot din exsambo och din son är vuxen och du därmed inte har vårdnaden om honom längre. Jag utgår från att du med vuxen menar myndig.

Kommunen

Kommunen har ansvar för sina invånare (2 kap. 1 § kommunallagen). Kommunen ansvarar exempelvis för kommunens socialtjänst (2 kap. 1 socialtjänstlagen). Du kan vända dig till socialtjänsten i din kommun för stöd och rådgivning. Kommunen måste se till att det är smidigt och enkelt att kontakta dem (6 § förvaltningslagen).

Straffrättsligt

Det är ett brott, hemfridsbrott, att utan lov gå in i eller vara i någon annans bostad (4 kap. 6 § brottsbalken). Det är svårt att säga om det skulle gälla din situation, men om du separerar från någon och den personen ändå kommer till din lägenhet kan det vara hemfridsbrott. Det finns mer information om hur man anmäler brott på Polisens hemsida.

Ansöka om avhysning

Om man som privatperson behöver hjälp att vräka eller avhysa en hyresgäst, i det här fallet din exsambo och er vuxne son, kan man ansöka om handräckning hos Kronofogden.

Sammanfattning

Du beskriver en svår situation. Det finns flera sätt att ta sig an din situation. Du kan vända dig till socialtjänsten i din kommun. Du kan vända dig till polisen antingen om det pågår

Det är vad jag kan säga just nu utifrån uppgifterna i din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare