Orubbat bo

Hej jag undrar hur det juridiska fungerar när min far var gift med en annan kvinna de bägge hade 2 barn var på varsina håll. Och när hon dog så hade de skrivit att den som var kvar skulle få bo kvar i orubbat bo. nu skall min far flytta in på vårdhem. vad gäller när skall när man skall sälja? om man gör vinst på försäljningen? eller gör en förlust och det inte täcker lånen på huset ? Och om det blir vinst kan man då dra av flyttstädning i vinsten?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår dig rätt så fanns det en önskan om ett "orubbat bo" vid den ena make/makans bortgång. Till detta finns det två särkullbarn på vardera sida och nu när makan har gått bort så ska fadern flytta in på vårdhem. Det du undrar är vad som gäller vid försäljning av bostaden och vad som gäller generellt.

Rättsläget

Bestämmelser kring arv hittas i huvudsak i Ärvdabalk (ÄB), se lagen här

Som utgångspunkt gäller alltid ett s.k. "orubbat bo" när en make/maka går bort och det finns en efterlevande make/maka vilket framgår av 3 kap. 1§ ÄB. Paragrafen stadgar dock ett undantag när den bortgångna har bröstarvingar (barn) som inte är bröstarvingar till den efterlevande maken (din far). Den efterlevande maken kan endast leva i ett s.k. "orubbat bo" ifall bröstarvingarna till den först avlidna makan avstår från sin omedelbara rätt till arv och går med på att få ut sin arvslott först efter den efterlevande makens eventuella bortgång (din far). I sådana fall innehar din far sin bortgångna makas egendom med fri förfogande rätt. Så verkar vara fallet i din situation.

Det kan vara bra att gå igenom begreppet orubbat bo som inte riktigt är någon juridisk term som har stöd i lag. Dock innebär orubbat bo enligt mig inte att din far har rätt till fastigheten så länge han bor i det. Snarare att dödsboet (all egendom som den först avlidna makans lämnar efter) förblir orubbat fram tills din fars eventuella bortgång. Alltså inte när han flyttar ut från fastigheten.

Vad som gäller när fastigheten säljs är att din far fortfarande innehar fri förfoganderätt och kan förfoga över den eventuella vinsten. Vad fri förfoganderätt innebär är att din far kan använda egendom hur han vill. Han kan till och med vara slösaktig. Dock kan han inte ge bort hans bortgångnas makas andel i gåva eller testamente.

Ifall försäljningen skulle resultera i förlust eller liknande så innebär det helt enkelt att din far går i förlust och kan få eventuella skulder.

Hoppas jag tolka din fråga rätt och att du fick svar på din fråga, annars får du skriva igen!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare