Överklaga åklagarbeslut samt fråga om återbäringsskyldighet mot skadevållares försäkringsbolag

Jag bev påkörd av bil för ett år sedan som Gångtrafikant på obevakat övergångsställe. Polis kom dit. Förare stannade på plats. Jag fördes till sjukhus med nyckelbensfraktur, sju brutna revben, sår i ansiktet, blödning i mjälte och lunga. Blödningar förvärrades inte. Utskriven efter fyra dagar. Ingen operation. Sjukskriven tre månader för läkning. Förundersökning av polis. Förare anklagad för undanlåtelse att följa väjningsplikt samt vållande till kroppsskada. Jag kontaktade förarens försäkringsbolag och fick ersättning för sveda och värk. Åklagaren ville att jag skulle inkomma med skadeståndsanspråk. Jag begärde för kränkning eftersom jag redan fick ersättning för sveda och värk från förarens försäkringsbolag. Ett år efter händelsen får jag brev från åklagaren. Hon säger att hon lagt ner åtalet för att det saknas bevis på båda punkter. Jag beställer förundersökningsprotokollet och ser att polisen bara fått in vittnesuppgifter från mig, föraren och bilist bakom föraren som inte såg någonting. Föraren säger att hon inte kört in i mig trots att det finns märken på bilen. Eftersom föraren nekar till brott lägger åklagaren ner åtalet. Jag funderar på att överklaga men vet inte hur jag ska gå till väga. Ska jag betala tillbaka pengar till hennes försäkringsbolag om hon inte längre är åtalad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din berättelse undrar du två saker. För det första undrar du om åklagarens beslut att lägga ner åtalet går att överklaga, för det andra undrar du om du är skyldig att återbetala de pengar du fått från förarens försäkringsbolag.

Kan du överklaga åklagarens beslut att lägga ner åtalet?

Det korta svaret på denna fråga är ja. I princip alla myndighetsbeslut går att överklaga så länge det inte finns ett specifikt överklagandeförbud. Något sådant finns inte för beslut att inte väcka åtal. Åklagarmyndigheten har en websida med information om hur man överklagar ett beslut att inte väcka åtal här. Blankett som ska fyllas i vid överklagandet finns här.

Även om åklagaren väljer att inte ändra sitt beslut så är du fortfarande fri att själv väcka en talan om skadeståndsanspråk (rättegångsbalken 22 kap. 1 §). Om du väljer att väcka en sådan talan behöver du inte bevisa att föraren har begått ett brott. Du behöver bara bevisa att föraren, genom ett oaktsamt beteende, har skadat dig. Det är tyvärr svårt för mig att ge några konkreta råd om hur du ska föra en sådan talan då jag inte vet vad som har hänt eller vilka bevis som finns. Om du vill ha mer hjälp så kan du kontakta en av oss jurister på Lawline genom att använda länken längst ner i mitt svar för att få mer hjälp.

Är du skyldig att betala tillbaka pengarna till förarens försäkringsbolag?

Svaret på den här frågan beror på av vilken anledning försäkringsbolaget betalat ut pengar till dig från första början. Förmodligen är det så att du fått betalt ur förarens trafikförsäkring. En trafikförsäkring betalar ut ersättning till den som skadats i trafiken, oavsett om ett brott har begåtts eller inte. Eftersom anledningen till att du fått betalt ur försäkringen står kvar (du har fortfarande blivit påkörd av försäkringstagaren) har du fortfarande rätt att behålla pengarna.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare