Överklaga HR beslut

Hej! Jag har anmält kollegan för kränkning och chef har skickat det till HR att utreda, sen jag fick beslut att det var konflikt och inte kränkning. Kan man överklaga HR beslut? Jag håller inte med att det var konflikt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring reglerna kring kränkning.

Till att börja med kan sägas att beslut som tagits av HR inte är rättsligt bindande. Det är endast ett beslut taget inom företaget och har inte med kränkning som brott att göra.

Regler kring kränkning som brott

Det finns två typer av brott kring kränkningar som är relevanta. Det finns förtal och det finns förolämpning. För förtal krävs att någon har sagt att du på något sätt är brottslig/begått ett brott eller är klandervärd i ditt levnadssätt och att detta har sagt för att andra ska tycka illa om dig (enligt 5 kap. 1 § Brottsbalken). För förolämpning krävs att någon riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms och att gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet (5 kap. 3 § Brottsbalken).

Hur detta tillämpas i ditt fall

För dig innebär detta att om du anser att någon av dessa brott är uppfyllda så kan du göra en anmälan till polisen om att ett brott har begåtts. Att kränka någon är ett brott om det uppfyller kraven för antingen förolämpning eller förtal. Om du inte vill göra en anmälan om att brott begåtts eller att du anser att kränkningen inte var så allvarlig att det utgör någon av dessa brotten kan du inte göra mer.

Om det skulle vara så att du har blivit diskriminerad på grund av kön, etnicitet, sexuella läggning eller liknande är det förbjudet enligt diskrimineringslagen vilket du kan ta upp med företaget eller anmäla företaget för (2 kap. 1 § Diskrimineringslagen).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare