Överlåtbarheten hos enkla resp. löpande skuldebrev

Hej! Jag har funderingar kring skuldebrev.

Visst kan både enkla och löpande skuldebrev säljas vidare och vad krävs för att de ska kunna säljas vidare? Kan ni möjligtvis ge förslag på hur ett enkelt skuldebrev resp. innehavar- och orderskuldebrev skulle kunna se ut då jag har svårt att förstå skillnaden när jag bara teoretisk tar del av information om hur man upprättar respektive skuldebrev.

Stort tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Du har helt rätt i att både enkla och löpande skuldebrev kan säljas vidare. Löpande skuldebrev är sådana till sin art att de i princip alltid kan säljas vidare (11 § skuldebrevslagen). Detsamma gäller för orderskuldebrev, som är en sorts löpande skuldebrev (11 § första stycket).

Enkla skuldebrev kan säljas men den som säljer den måste berätta för gäldenären vem man säljer till eftersom skuldebrevet bara kan lösas in av den som står på skuldebrevet (26 § första stycket).

Skuldebrev kan vara mycket enkelt formulerade. Ett löpande skuldebrev kan se ut såhär:

"Jag, Samuel Karlsson, förpliktar mig att betala 10 000 kr till innehavaren av detta skuldebrev"

Ett orderskuldebrev kan se ut såhär:

"Jag, Samuel Karlsson, förpliktar mig att betala 10 000 kr till Olle Olsson eller order"

På ett sådant skuldebrev måste man anteckna vem skuldebrevet överlåts till varje gång så sker.

Ett enkelt skuldebrev kan se ut såhär:

"Jag, Samuel Karlsson, förpliktar mig att betala 10 000 kr till Olle Olsson"

Man kan avtala bort möjligheten till försäljning av enkla skuldebrev genom att t.ex. tillägga "får ej överlåtas".

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att hör av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare