FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet22/03/2018

Överlåtelse av andel i en samäganderätt

Jag är en av fyra delägare i en skogsfastighet. På fastigheten finns en byggnad som dom andra tre nyttjar som förråd. Jag har inget behov av det. Kan jag utan dom andra tre delägarnas samtycke överlåta min nyttjanderätt/andel i byggnaden till en annan person som inte är en av delägarna i skogsfastigheten ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni har en samäganderätt i en skogsfastighet och i byggnaden som finns på fastigheten.

Huvudregeln för när fastigheter ägs av flera personer är att du måste ha alla delägares samtycke vid åtgärder som rör hela fastigheten (2 § lag om samäganderätt). Skulle du trots det vidta åtgärder i fastigheten utan samtycke kan andra delägarna påkalla domstolsprövning. I lagen regleras inte några undantag från huvudregeln men det finns inget krav på samtycke från övriga delägare om du endast vill överlåta din egen andel till någon annan (se NJA 1990 s. 184).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare