Övertaganderätt av hyresrätt

Hej!

Vi ska separarera och har två barn under 8 år. Sambon står på hyreskontraktet och jag har bott där i huvudsak under 8 år, förutom en period då jag bodde på annan plats och därför skrev mig på den orten så i folkbokföringen ser det ut som om jag flyttade in för ett år sedan (det är ju datumet för ändring hos Skatteverket som syns i folkbokföringen). Har jag rätt att överta lägenheten genom övertaganderegeln? Jag har endast ett halvårs kötid i bostadsförmedlingen och ingen möjlighet att köpa bostadsrätt. Sambon har 8,5 års kötid hos bostadsförm. och har blivit aktuell för flera lägenheter. Sambon är med på övertagandet, men jag vet inte om hyresvärden kommer att gå med på det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Make eller sambo till en hyresgäst har i vissa fall rätt att överta dennes hyresavtal och övertaganderätten framgår av 12 kap 47 § 2 stycket Jordabalken där det också stadgas att detta endast gäller då hyresvärden skäligen kan nöja sig med henne eller honom som hyresgäst.

Vad som avses med att hyresvärden skall kunna "skäligen nöja sig med" är främst att den som övertar hyresrätten skall ha rimliga förutsättningar att kunna betala hyran. Om du således kan visa upp ett intyg från din förre hyresvärd där det framgår att du brukar betala hyran i tid eller att du betalar halva hyran hos hyresvärden som det är fråga om, nöjer sig förhoppningsvis den hyresvärden med det.

Lycka till!

Maria MakdesiRådgivare