På vilka sätt kan man testamentera egendom och göra någon arvslös?

Kvinna, änka sedan 10 år. Kvinnan och hennes avlidne make har inga egna barn. Kvinnan vill att hennes syskon skall ärva hela kvarlåtenskapen. Den avlidna maken har en syster som är i livet och hon har en dotter. Nu vill kvinnan skriva bort makens systerdotter från arv om makens syster avlider före kvinnan. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv regleras i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga om att du vill veta om en änka kan hindra sin avlidne makes systerdotter från att ärva.

Huvudregeln

Som huvudregel avgörs arvets fördelning genom ett testamente. Ett undantaget är laglott, som ska ges ut till den avlidnes barn, laglotten utgör halva arvet (7 kap 1 § ÄB), men om inga sådana finns kan hela arvet förfogas över i testamentet. Systerdottern är ju inte barn till änkan, vilket innebär att hon inte har rätt till laglott. Eftersom du skriver att änkan inte har några egna barn kan hon alltså förfoga över all hennes egendom i sitt testamente. Tänk på att fördelningen bör göras tydlig i testamentet att hon vill avvika för att undvika missförstånd.

Efterarv

Det finns även ett annat undantag som kallas efterarv. Eftersom makar alltid ärver varandra (3 kap 1 § + 2 § ÄB) måste det finnas regler som reglerar hur arvingar till den första maken får ut sitt arv, detta är efterarv. Om det vid den andra makens bortgång finns syskon till den först avlidna maken eller deras avkomlingar har dessa rätt till efterarv, d.v.s. en rätt att ärva en kvotdel av efterlevande makes tillgångar baserat på vad de skulle ärva från den första maken.

Ett räkneexempel

Om ett par har totalt 100 000 kr i tillgångar (50 000 kr var) ska systerdottern alltså få 50% av det totala arvet. Men eftersom den efterlevande maken ska ha pengarna under tiden som denne lever ska arvet inte betalas ut än. När den efterlevande magen går bort är värdet på tillgångarna 150 000 kr, eftersom systerdottern fortfarande ska ärva 50% ska hon alltså ärva 75 000 kr.

Sammanfattning

Reglerna om efterarv går inte att bortse från genom testamente.

Om systerdottern skulle ärva något direkt från den avlidne maken har hon alltså alltid rätt att göra det, men om så inte är fallet kan änkan utforma sitt testamente som hon vill.

Hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare