Påföljd vid ringa narkotikabrott för andra gången.

Hej,

Igår blev jag tagen för innehav av kokain. Jag hade på mig 0,1 gram (inkl påsens vikt) .

Pisseprovet kommer att visa positivt för kokain och marijuana.

Men för bara 1 månad sedan så blev jag dömd för ett likadant brott. Jag hade då 0,2 gram kokain på mig och pissade positivt för marijuana och kokain. Påföljden blev då böter på 35.000 kr.

Allt som allt i mitt register så har jag en misshandel och även då det narkotikabrott som skedde för 1 nån månad sen, som jag skrev om ovan. Men vad tror ni att påföljden lär bli för det nya brottet där jag hade 0,1 gram kokain på mig och pissar positivt?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för då vänder dig till Lawline med din fråga.

Det brott du gjort dig skyldig till är med narkotikabrott enligt 1 § sjätte punkten narkotikastrafflagen då du har innehaft kokain som är narkotikaklassat. Med största sannolikhet rör det sig om ringa narkotikabrott då mängdgränsen för att göra innehavet av kokain till ett narkotikabrott av normalgraden brukar läggas vid 0.6 gram. Ringa narkotikabrott kan ge böter eller fängelse i upp till 6 månader enligt 2 § narkotikastrafflagen.
Den påföljd som blir aktuell regleras inte i narkotikastrafflagen utan i brottsbalken.
Att säga vad du kommer dömas för är väldigt svårt i detta fall då det är många faktorer som spelar in. Exempelvis finns förmildrande och försvårande omständigheter reglerade i 29 kap 2-3 § brottsbalken. Är du under 21 år så krävs det mer för att utdöma fängelsestraff enligt 30 kap 5 § andra stycket brottsbalken.

Narkotikabrott är även ett artbrott vilket innebär att det i många fall utdöms fängelse. Dock utgör ringa narkotikabrott sällan ett artbrott. Det enda som talar för fängelse i detta fall är att du tidigare gjort dig skyldig till narkotikabrott vilket ska beaktas enligt 30 kap 4 § andra stycket brottsbalken.

Eftersom du tidigare gjort dig skyldig till narkotikabrott så kan det eventuellt vara aktuellt att göra påföljden strängare exempelvis genom att förena böter med villkorlig dom enligt 27 kap 1-2 § brottsbalken.

Utan att kunna ge något säkert svar på vilken påföljd du kan tänkas få så tror jag inte att fängelse är aktuellt utan den mest troliga påföljden är dagsböter eller dagsböter förenad med villkorlig dom då det rör sig om upprepad brottslighet av samma slag.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare