Personal har felaktigt hållit kvar person

Hej, jag hjälpte en vän till mig att flytta mellan Uppsala - Gävle.

Vi tog en hyrbil från Cirkle K som stod i vännens namn där jag endast stod med som medförare.

En olycka skedde då det var glashalt och bromsarna ej tog så vi tog lätt i en bil framför oss i en korsning.

Jag vart ombedd av min vän att lämna bilen sen i Uppsala, varpå jag berättar vad som hänt osv.

Personalen på Cirkle K säger att jag måste betala - enligt hyresavtal - 3000 i självrisk per skademoment, alltså totalt 6000.

Jag förklarar lugnt att det inte är jag som står på bilen utan bara är där för att lämna tillbaka och betala hyran för den - pengar som jag fått av hyrestagaren och ber dem kontakta/fakturera personen som står som hyrestagare för den resterande ersättningen.

Personalen börjar skrika nedvärderande ord åt mig såsom " Vad är du för jävla människa" "Vad är det för fel på dig" “Är du helt jävla dum i huvudet" mm. De säger att jag inte får gå därifrån förrän jag betalt hela summan och hotar med att ringa polisen. Så jag blir kvarhållen på platsen i ca 2h då jag inte vågar åka därifrån.

Fråga 1. Klassifiseras begreppet "skademoment" som skada per inblandad bil eller händelse?

Fråga 2. Kan jag begära skadestånd för denna händelse då jag både känt mig kränkt, hotad och fortsatt mått dåligt psykiskt över händelsen i efterhand?

(Vet inte om det har någon betydelse men jag går i nuläget redan till läkaren pga ångestbesvär)

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skademoment

Skademoment bör i detta fall definieras som skada för varje inträffad händelse. Personalen hade ingen laglig rätt att kvarhålla dig, varpå jag ska redogöra för möjliga åtgärder nedan.

Förolämpning eller förtal

Av din fråga att döma verkar det som att du, bland annat, är utsatt för ett så kallat ärekränkningsbrott. Av din fråga framgår dock inte om dessa kommentarer riktats till dig endast i din närvaro.

Förolämpning

Skulle det vara så, att personen har sagt kränkande saker direkt till dig, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förolämpning" (5 kap. 3 § brottsbalken).

Förtal

Förhåller det sig istället så, att personen säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Olaga frihetsberövande

Personalen hade i detta fall inte några inga befogenheter att hålla fast dig för att pressa dig på information. Agerandet kan utgöra olaga frihetsberövande (4 kap. 2 § brottsbalken). Ett olaga frihetsberövande behöver inte bestå i att man låser in eller binder fast någon, utan det kan bestå av nästan vad som helst som leder till att någon inte kan eller vågar förflytta sig så länge som frihetsberövandet inte är alltför kortvarigt.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Rekommendation

Mitt råd är att du polisanmäler händelserna. Skulle detta gå vidare till rättegång, kan du ha rätt till skadestånd. I de flesta fall är åklagaren skyldig att driva skadeståndstalan åt offret. Det är svårt att mer ingående bedöma storleken på ett eventuellt skadestånd. Du bör sålunda börja med att polisanmäla händelsen, för att få hjälp att ta ärendet vidare.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare