Policy om förbud och tvång att ha smink på arbetsplats

Hej,

Min arbetsgivare har en "uniformspolicy".

I den står det bland annat. Smink är ett krav för tjejer och förbjudet för män. Samt att set inte är tillåtet med synliga tatueringar(religösa tecken osv förstår jag).

Är detta tillåtet eller är det diskriminering ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så blir diskrimineringslagen (DL) tillämplig vid frågor om diskriminering. Arbetsgivare får varken diskriminera arbetstagare, arbetsökande, praktikanter eller annan arbetskraft enligt 2 kap. 1 § DL.

I 1 kap. 4 § DL räknas olika typer av diskriminering upp där bl.a. direkt och indirekt diskriminering nämns. Där direkt diskriminering innebär att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan i en jämförbar situation. Indirekt diskriminering innebär att en regel verkar neutral men missgynnar en viss grupp av personer. För att det ska vara fråga om diskriminering krävs också att det måste ha samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna vilka är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Smink
Rörande förbudet mot smink för män skulle jag anse vara indirekt diskriminerande mot till exempel transpersoner som vill sminka sig eftersom män vanligtvis inte sminkar sig och då kan policyn framstå som neutral men egentligen har som syfte att diskriminera exempelvis transpersoner. Om en man som sminkar sig inte får jobb trots att den har samma/liknande meriter rör det sig därför om diskriminering. Indirekt diskriminering kan vara okej om det har ett syfte och medlen för att uppnå syftet är lämpliga och nödvändiga enligt 1 kap. 4 § andra punkten. Exempel på detta undantag är könskvotering men detta undantag är inte tillämpligt i detta fall. Dessutom kan det anses vara direkt diskriminerande mot män då kvinnor ska bära smink vilket inte är tillåtet för män. Det blir därför också diskriminerande mot kvinnor eftersom de är tvingande att göra något som inte män behöver.

Undantag finns när man måste exempelvis måste ha vissa särskilda fysiska egenskaper för ett visst jobb, exempelvis en viss max eller minimilängd som kan påverka exempelvis män eller kvinnor enligt 2 kap. 2 § DL men inga av dessa grunder uppfylls i detta fall.

Tatueringar
Att förbjuda tatueringar är inget som är förbjudet enligt diskrimineringslagen eftersom det inte har samband med någon av de ovan nämnda diskrimineringsgrunderna.

Kort svar & råd
Jag skulle säga att förbuden och tvånget att ha smink är diskriminerande, dock har inte något liknande fall har tagits upp av arbetsdomstolen och lagen är lite otydlig på området. Dock anser jag att detta är missgynnande mot bl.a. transpersoner, män och kvinnor. Däremot att förbjuda synliga tatueringar är okej eftersom det har inte har samband med någon av diskrimineringsgrunderna.

Ett tips är att anmäla detta till diskrimineringsombudsmannen om du eller någon annan på arbetsplatsen känner att det utgör ett obehag eller nackdel för er. Hur du anmäler och hur det går till hittar du information om här. Jag anser att denna policy åtminstone till viss del är diskriminerande och bör inte finnas på en arbetsplats.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare