Potentiellt förtal av diskriminerande adoptivfar, vad gäller?

Hej,

Jag blev adopterad av min spansk far år 2001.

Vid ca. 19 års ålder slängde han ut mig från sitt hem medan jag studerade på gymnasiet i Västerås. Jag hade ingen ekonomi då tiden. Jag pratar om år 2007. Idag har det gått ca 14 år och han vägrar att ta kontakt med mig.

Adoptivfar är homosexuell och jag är transexuell men han vill inte veta om mig pga av att jag är transexuell.

Han har varit rasist och diskriminerad mig under min tid som transexuell.

Kan jag anmäla honom också pga förtal? Dvs min adoptiv familj vill inget veta pga han sa att jag rånade honom vilket inte stämmer alls.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Du har i detta fall blivit utpekad som bland annat brottslig av din adoptivfar varför du också (i teorin) kan göra en förtalsanmälan baserat på uppgifterna. Dock är viktigt att poängtera att förtal också kräver att tredje part får reda på uppgifterna. Fadern i din fråga måste därmed ha spridit dessa uppgifter till andra personer än endast till dig.

OBS! Då du även nämner att det idag gått 14 år är det viktigt att ha i åtanke att förtal enligt (35 kap 1 § Brottsbalken) har en maximal preskriptionstid (i de grövsta fallen) på 5 år. Ett förtal som skedde för 14 år sedan går därmed inte att åtala för då brottet idag är preskriberat.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare