FrågaPROCESSRÄTTDomstol30/09/2018

Prejudikat

Hej! Har du nåt exempel på var/hur ett prejudikat tillämpas?

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett prejudikat är ett domstolsavgörande som klargör rättsläget på något sätt. Exempelvis för att fastställa en tidigare oskriven princip eller tydliggöra hur en viss bestämmelse kommer att tillämpas av domstolen. Detta innebär i praktiken att ett prejudikat bygger vidare på lagarna, eftersom man vet hur de kommer tillämpas i högsta instans.

Vänligen

Hanna MustafaRådgivare