Preskription och preskriptionsavbrott

När bör skulden ses som preskriberad så att fordringsägare direkt eller via ett inkassoföretag har förlorat sin rätt att kräva betalning?

Ursprungligen har personen ifråga haft skulder till banken från 80-talets slut och början av 90-talet. Dessa skulder har tagits över av Kredit Inkasso och Prioritet Finans. inga avtal , av- eller delbetalningar, inga medgivanden/erkännande av skuld är gjorda på något sätt. Inkassoföretagen har årligen skickat påminnelser om fordran via vanliga brev dvs ej via delgivningsman eller via rek. brev. Borde inte därmed preskriptionstiden trätt ikraft, om ej, varför? Kan Inkasso/fordringsägare fortfarande hävda sin fordran? På vilka grunder i så fall? När eller på vilket sätt gäller att skulderna blir preskriberade? Om ovan nämnda skulder borde vara preskriberade hur gå tillväga att få bekräftelse på att skulderna är borta? - Personen ifråga vill slippa få påminnelser från Inkassoföretagen på dessa gamla skulder.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om preskription behandlas i preskriptionslagen, som du hittar https://lagen.nu/1981:130.

Fordringar preskriberas normalt sett tio år efter fordrans tillkomst, 2§ PreskrL. Om det däremot rör sig om en fordran mot en konsument är preskriptionstiden tre år, 2§ 2 st PreskrL. Preskriptionstiden kan avbrytas på flera sätt, bland annat genom att gäldenären erlägger betalning eller erkänner skulden. Preskriptionstiden kan också avbrytas genom att borgenären, banken i det här fallet, skickar ett skriftligt krav som mottas av gäldenären, 5§ PreskrL, vilket verkar ha skett i det här fallet. I och med att gäldenären har fått skriftliga krav årligen så har preskriptionstiden avbrutits och preskription har inte inträtt och inkassobolagen kan fortsätta att kräva betalning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare