Preskriptionstid för förtal

Hej

Vill veta om preskriptionstiden överskridits för att gå vidare med ett förtal i en artikel grundat i "Norran" den 26 oktober -2017 artikeln är nu fälld i PON. Samt även i Expressen, Aftonbladet, metro, SvD, och granskningsnämnden SVT.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Preskriptionstiden varierar beroende på hur allvarligt brottet är. Preskriptionstiden börjar löpa från tidpunkten då den brottsliga handlingen fullbordats. I 35 kap 1 § brottsbalken (BrB) framgår att preskriptionstiden är två år för brott som kan ge fängelse i högst ett år. Vidare framgår det av samma bestämmelse att preskriptionstiden är fem år om det svåraste straffet är mellan ett till två år.

Enligt 5 kap 1 § BrB kan straffet för förtal uppgå till böter. Vidare kan straffet för grovt förtal enligt 5 kap 2 § BrB uppgå till fängelse i högst två år. Brottet förtal har således en preskriptionstid på två år medan brottet grovt förtal har en preskriptionstid på fem år.

Eftersom att handlingen begåtts för cirka ett år sedan är brottet inte preskriberat och personen i fråga kan därför komma att bli dömd i en eventuell rättegång.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare