FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/11/2017

Privatplacering eller SoL placering på 19 åring

Om man har en 19 åring som inte vill/klarar av att bo hemma hos föräldrarna pga olika skäl, går på gymnasiet, har bott hos någon annan i 6 månader, kan denna få en SoL placering hos dom den vill bo hos?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Privatplacering
När ni som vårdnadshavare själva placerar ert barn i ett hem som inte är ert kallas det för privatplacering. Krav på medgivande från socialnämnden för privatplacering gäller endast barn upp till 18 års åldern. Ni behöver alltså inte ansöka hos socialnämnden för att barnet ska kunna bo hos dem han eller hon bott hos i 6 månader.

Värt att poängtera är att då barnet är 19 år men fortfarande går på gymnasiet så har ni som föräldrar och vårdnadshavare fortfarande en underhållsskyldighet (fram till 21 år). Underhållsskyldigheten innebär att barnets grundläggande försörjning ska tillgodoses och fullföljas vanligtvis genom att föräldern betalar barnets boende, mat och liknande. Detta framgår av 7 kap. 1 § Föräldrabalken.

Familjehem enligt SoL
Om det är så att ni vill placera barnet enligt SoL finns det familjehem. Socialtjänsten kan bevilja bistånd för att ert barn ska bo hos ett familjehem om de bedömer att det behövs enligt 4 kap. 1 § SoL. Hur deras bedömning kan se ut är svårt att säga eftersom jag inte vet vad det rör sig om för omständigheter. Eftersom ert barn är 19 år så kommer han eller hon själv behöva samtycka till insatser enligt SoL.

Om ni vill placera barnet i familjehem lär barnet inte placeras hos dem som ert barn har bott hos i 6 månader då jag antar att de inte är ett familjehem på uppdrag av myndighet. De kan ansöka om att bli familjehem men det garanterar inte att ert barn hamnar hos dem ändå. Lämpligt familjehem väljs utifrån barnets behov och familjehemmets resurser.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare