Räknas en gåva till barnbarn som förskott på arv?

Min farfar har testementerat 300000 till varje barnbarn och resterande till min far.

Det står i testamentet att arvet ska delas ut efter hans bortgång.

Äldsta barnbarn fick ett förskott på 100000 åtta år före bortgången då ett annat testamente gällde, då motsvarade arvet på 100000 till varje barnbarn. Men nu hävdar det äldsta barnbarnet att det nya testamentet gäller och att hon är berättigad till ytterligare 300000 oavset om hon har fått ett förskott eller ej.

Hur bevisar man att förskottet är ett förskott och inte en gåva? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att din far fortfarande var i livet när pengarna gavs till det andra barnbarnet med tanke på att det var 8 år sedan sedan pengarna fördes över, samt att din far nämns i det nya testamentet. Skulle jag ha tolkat frågan fel är du välkommen att höra av dig igen!

Precis som du nämner så kan en tidigare gåva avräknas från en arvslott som man senare får rätt till. Regleringen för detta finns i 6 kap ÄB. Observera dock att reglerna som stadgas endast är presumtioner, vilket innebär att om man kan visa att din farfar hade en avsikt om att pengarna ska avräknas vid senare arv så gäller inte regleringen. Huruvida detta är fallet framgår inte, utan den frågan skulle behöva undersökas med det andra barnbarnet.

Enligt 6 kap. 1§ 1 men. Ärvdabalken så ska en gåva till en bröstarvinge utge förskott på arv om inget annat villkor finns, det finns alltså en presumtion för att den ska räknas som förskott. I vårt fall är inte det andra barnbarnet att räkna som bröstarvinge med tanke på att din far fortfarande var i livet när pengarna fördes över, vilket innebär att regeln inte blir tillämplig. Istället blir 1 st 2 meningen tillämplig och detta innebär att om ingen kan påvisa att pengarna ska räknas som ett förskott (att detta var din farfars avsikt när pengarna delades ut) så har det andra barnbarnet full rätt till det denne fått testamenterat till sig, dvs 300 000 kr. Med tanke på att det finns en presumtion för att gåvan här inte ska räknas som förskott är det du som har bevisbördan för att så skulle vara fallet.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare