Räknas gåva av pengar som förskott på arv?

Jag har fått en större pengasumma av min mor i gåva. Hon löste ut en gammal livförsäkring och gav mig en del av pengarna. Inget gåvobrev skrevs vid tillfället. Räknas detta då som förskottsarv?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Ordförklaringar

Arvlåtare = den person som efterlämnar ett arv
Bröstarvinge = arvinge i rakt nedstigande led från arvlåtaren.

Är gåvan förskott på arv?

Huvudregeln är enligt 6 kap. 1 § ÄB att gåvor som en arvlåtare skänker till en bröstarvinge räknas som förskott på arv. Svaret på din fråga är därför ja, pengarna som du har fått av din mor är förskott på arv.

Är detta möjligt att ändra på?

Huvudregeln är en s.k. presumtionsregel. Detta innebär att gåvor till bröstarvingar alltid förmodas vara förskott på arv om det inte finns några omständigheter som talar i motsatt riktning.

Enligt ett undantag i 6 kap. 1 § ÄB står det arvlåtaren fritt att förklara att en gåva inte ska vara förskott på arv. Din mor kan alltså bestämma att pengarna inte ska vara förskott på arv. Detta kan enligt Högsta domstolens dom NJA 1941 s. 708 ske på valfritt sätt. Det är dock alltid säkrast att upprätta en sådan förklaring skriftligen så din mors avsikt tydligt framgår för utomstående. I sista hand ska det skriftliga dokumentet kunna användas som ett bevis när arvet ska fördelas. Det finns inget krav på att dokumentet bevittnas.

Exempel

En skriftlig förklaring kan formuleras så här:

Härmed förklarar jag, (namn, personnummer), att den gåva på (summa) kr som jag, den (datum för gåvotillfället) överlät till min dotter, (namn, personnummer), inte ska utgöra förskott på arv.

(Ort, datum, underskrift)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare