Rätt att bli tillsvidareanställd efter visstidsanställning

Hej,

Har arbetat 100-120% som extra på ett jobb ombord på ett svenskt rederi senaste 3 åren, nu blev det en tjänst ledig och jag fick inte automatiskt denna utan måste söka tjänsten som alla andra! Jag undrar därför hur LAS fungerar? Enligt min Arbetsgivare behöver jag 730 Anställda dagar på 5år för att LAS ska gälla! Arbetsgivaren har systematisk anställt mig endast de dagar jag jobbat och aldrig längre perioder även då jag haft inplanerat jobb 3-4 månader framåt och då mer än Heltid 134h/mån. Då jag arbetar på båt jobbar vi långa dagar. För att en anställd ska få ledigt 1 dag så kostar det honom/henne 2 semesterdagar t.ex. Men jag får bara en anställningsdag.

Stämmer det att det endast är Dagar som räknas i LAS? Kan man jobba 5 år 10000h 729dagar och då inte bli inlasad?

Bryter inte min Arbetsgivare mot någon LAG när man systematiskt anställer mig på ett sätt för att undgå LAS?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga antar jag att du vill veta hur länge man kan jobba hos en arbetsgivare tills man blir tillsvidareanställd (fast anställd). Enligt 5 § lagen om anställningsskydd (LAS) så ska arbetstagaren, under en femårsperiod har varit visstidsanställd i sammanlagt mer än två år (730 dagar). Samma sak gäller om det handlar om ett vikariat, men man ska inte räkna ihop anställningstiden som vikarie med anställningstiden som visstidsanställd, dessa anställningstider ska räknas separat.

Det verkar som att du har fått en ny visstidsanställning som gällt exakt de dagar du jobbat, detta innebär att du endast får räkna in de dagar som du faktiskt jobbat. I ditt fall stämmer det därför som du säger, att man ska räkna dagar i LAS. Du måste därför ha faktiskt jobbat 730 dagar (två år) under en femårsperiod för att kunna få en tillsvidareanställning och bli s.k. "inlasad".

Enligt nuvarande svensk lagstiftning är arbetsgivaren i sin fulla rätt att göra på detta viset.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare