Rätt att byta kaffesort eller få pengarna tillbaka om kaffet inte passar med kakan?

En kund som tidigare köpt kaffe i lösvikt i ett café kommer tillbaka och klagar. Kunden tycker inte att smaken passar ihop med hennes favoritkaka, och vill byta kaffesort eller ha pengarna tillbaka. Vilken lag gäller och har kunden rätt till detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Med utgångspunkten att kunden köpt kaffet för privat bruk som konsument är det konsumentköplagen (KKöpL) som gäller.

Ångerrätt

Enligt konsumentköplagen finns ingen lagstadgad ångerrätt till skillnad från distansavtalslagen som tillämpas om en vara köps över t.ex. telefon eller på internet. En kund som handlar i en butik eller på ett café har därför ingen rätt att ångra sitt val av kaffe. Kunden kan inte begära nytt kaffe eller pengarna tillbaka om kaffet inte faller kunden i smaken. Undantagsvis kan kunden ha rätt till detta om cafét eller butiken vid tiden för köpet erbjuder ångerrätt.

Fel på varan

Om kunden däremot anser att det finns fel på varan kan hon ha rätt att byta varan eller häva köpet och få pengarna tillbaka (22 § KKöpL). Att smaken på kaffet inte passar med hennes favoritkaka kan inte anses vara ett fel i varan enligt lagen. Om hon däremot hävdar att kaffet inte smakar som det står på förpackningen eller som säljaren beskrivit, eller om kaffet inte uppfyller utlovad kvalitét kan det anses vara fel på varan (16 § KKöpL).

Sammanfattningsvis kan kunden inte kräva att byta kaffet eller få pengarna tillbaka för att hon ångrar sig. Om hon däremot åberopar att det är fel på kaffet kan hon ha rätt att byta eller få pengarna tillbaka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare