Rätt att hänvisa till tillverkaren?

Hej,

Jag har arbetat inom serviceyrket under ett antal år och har stött på en känslig fras bland många kunder. Detta rör sig om elektronikföretagens villkor och hur de ställs mot konsumentköpslagen gällande reklamationer.

I villkoren framkommer av olika slag att de äger rätten att hänvisa en konsument till tillverkaren om de tillhandahåller sin egen support och service (speciellt då vitvaror och större tv apparater). Har företaget rätt enligt köplagen att hänvisa kunden dit eller är det företaget som ska kontakta tillverkaren åt kunden?

Dessutom undrar jag kort liten sidnot om en större produkt (återigen vitvara eller tv) är trasig vid leverans om företag gör fel att hänvisa till samma tillverkare?

Skulle uppskatta ert juridiska perspektiv i det hela! : )

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För enkelhetens skull kommer jag att dela upp dina frågor i delfrågor. Jag tolkar din fråga som att den avser vad som gäller vid reklamation, det vill säga om det är fel på en vara.

Vilken lag är tillämplig?

I detta fall är det mycket riktigt konsumentköplagen (KKL) som är tillämpbar. Detta då det gäller ett köp mellan näringsidkare och en konsument (1§ KKL).

Har företaget rätt att hänvisa kunden till tillverkaren?

Enligt 3§ KKL är denna lag tvingande till konsumentens fördel. Reklamationen ska ske till säljaren (23§ KKL) och vid fel i vara kan påföljder så som avhjälpande bli aktuellt (22§ KKL). Företaget har alltid en rätt att hänvisa en eventuell reparation till tillverkaren, då det kan vara så att tillverkaren har de resurser som krävs för att reparera en vara. Som köpare ska man alltså kunna reklamera hos säljaren, utan att bli hänvisad vidare. En tolkning av detta kan resultera i att det i sådana fall är säljaren som ska kontakta tillverkaren, om inte konsumenten själv vill göra det såklart. I och med att en enligt lag ska reklamera hos sin säljare, ska det räcka.

Vad gäller vid fel vid leverans?

Gällande det fallet att en vara istället redan vid leverans är felaktig, regleras även detta fall av KKL. Detta medför att samma reklamationsbestämmelse (23§ KKL) även gäller för dessa typer av del. Att felet finns redan vid leverans, gör alltså ingen skillnad på hos vem konsumenten ska reklamera till. Det ska alltid räcka med att reklamera hos säljaren.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare