Rätt att häva köp av barnvagn

Jag köpte en barnvagn den 9 augusti, hjullagret har börjat tjuta jätte högt och glappar, vagnen håller inte dom kraven och kvaliten som utlovades, har jag rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En konsument kan ha rätt att häva ett köp om det är fel på varan. Vare sig vad det är för typ av vara så ska den stämma överens med vad som följer av avtalet, med hänsyn till art, mängd, kvalité, förpackning och andra egenskaper. Om varan inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller vad man med fog kunnat förvänta sig av varan, så anses det vara fel på den. (16 § konsumentköplagen) I det här fallet är frågan om barnvagnens kvalité stämmer överens med vad som följer av avtalet och era förväntningar.

Utifrån det som ni skriver i er fråga så tycker jag att det låter som att det föreligger fel i varan. Det är däremot viktigt att man ser till omständigheterna i det enskilda fallet. Med det menar jag att man exempelvis kan förvänta sig en högre kvalité på en dyr barnvagn än man kan på en billigare barnvagn. Hur som helst ska en barnvagn kunna rulla smidigt och bra samt inte göra ifrån sig allt för höga ljud, speciellt inte efter en så kort tid.

Om man anser att det föreligger fel i vara ska man reklamera detta till säljaren inom en skälig tid. (23 § konsumentköplagen) Under de första sex månaderna efter köpet så ligger det sedan på säljaren att bevisa att felet inte fanns vid köpet, om säljaren ska komma ifrån ansvar. (20 a § konsumentköplagen)

Rätt att häva köpet?

För att man ska ha rätt att häva ett köp räcker det inte att varan är felaktig, utan det finns flera påföljder som man kan kräva av säljaren i en sån här situation. Innan hävning blir aktuellt ska man se om det är möjligt med avhjälpning eller omleverans av varan. När man talar om att avhjälpa felet menar man att exempelvis reparera varan. I det här fallet skulle det kunna vara att byta ut hjulen. Om avhjälpningen gör att felet försvinner så har man inte rätt att häva köpet, om säljaren inte väljer att gå med på det. Med omleverans menas att man byter ut den tidigare varan som var felaktig, mot en ny och likadan som då istället ska vara felfri.

Dessa alternativ ska man alltså gå på i första hand. Om säljaren har möjlighet att välja något av dessa alternativ och vill det hellre än hävning, så finns det ingen möjlighet för köparen att häva köpet. Undantag till detta är om det inte är möjligt att en sådan avhjälpning eller omleverans kan ske inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för er - då kan hävning bli aktuell. (26 § konsumentköplagen)

Kan säljaren inte avhjälpa felet eller göra en omleverans, får du häva köpet.

Viktigt att veta när det kommer till hävning är att felet måste vara av väsentlig betydelse. Det får inte röra sig om betydelselösa fel när man ska häva ett köp. Om felet exempelvis innebär att varan inte längre kan fylla sin funktion, är det felet av väsentlig betydelse.

Sammanfattningsvis bör du reklamera så fort som möjligt, då man måste göra det inom skälig tid. Säljaren får sedan titta på om det är ett fel i varan samt vad de kan göra åt det. Vid fel i vara som ligger på säljarens ansvar har köparen rätt att få en felfri vara genom antingen avhjälpning av felet eller omleverans av varan. Kan säljaren inte erbjuda detta får köparen häva köpet och få pengarna tillbaka. Om du helst vill att köpet hävs kan du alltid fråga om det är möjligt att göra det, trots att andra alternativ är möjliga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare