Rätt att säga upp hyresgäst när denne är sen med hyran?

Uppsägning av hyresavtal

Äger en mindre hyresfastighet och har problem med en av hyresgästerna. Denne har hyrt lägenheten sedan 151201 och har i princip varje månad betalat hyran sent. Hyran ska enligt hyresavtalet betalas sista vardagen innan månadsskiftet men dennes hyra finns på vårt konto i regel i mitten på innestående månad. Vi har via sms påminnt om hyran i princip varje månad. Det stora problemet började dock i november-17 då pengarna inte ""kom in" som vanligt. Jag kontaktade hyresgästen angående detta och kom överens om hur hyrorna skulle betalas.Denna hyra fick vi in på vårt konto först 18/12 och hyran för december kom inte förrän 21/12. Jag klargjorde då att hyrorna måste betalas i tid och om att problem uppstod skulle hyresgästen kontakta mig för att förklara varför. Nu har vi idag, 7/2 inte fått någon betalning för januari-18 och heller inte för februari. Har kontaktat hyresgästen i helgen som lovade att kolla upp med sin bank angående detta och återkomma till mig på måndagen, vilket inte har skett. Har vi någon laglig möjlighet att säga upp hyresgästens avtal och hur går vi i sådana fall tillväga?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag tolkar frågan som att du i egenskap av hyresvärd hyr ut en bostadslägenhet.

Har man rätt att säga upp hyresgästens avtal för sen betalning av hyran?

Hyresförhållandet mellan en hyresvärd och en hyresgäst regleras i 12 kap. Jordabalken. Enligt 12 kap. 44 § p.1 Jordabalken är "betalningsdröjsmål" (dvs för sen betalad hyra) en av grunderna till förverkande av hyresrätten. Om hyresrätten är förverkad innebär det att du som hyresvärd är berättigad att säga upp avtalet i förtid. Detta innebär att normal uppsägningstid inte behöver beaktas (12 kap. 6 § Jordabalken) utan hyresavtalet kan sägas upp med omedelbar verkan.

Enligt 12 kap. 44 § p.1 Jordabalken är en hyresbetalning i dröjsmål om den är en vecka sen. Din hyresgäst ha varit sen med flera hyror, emellertid är det tillräckligt att en hyra är sen för att det ska föreligga grund för förverkande (NJA 1990 s 405)

Hur bör ni göra för att gå vidare med detta?

I ditt fall verkar det föreligga skäl för att direkt säga upp avtalet med hyresgästen. Dock måste du som hyresvärd iaktta bestämmelserna i 12 kap. 44 § Jordabalken. Enligt dessa bestämmelser kan inte hyresgästen avskiljas direkt utan måste ges möjlighet att återvinna, d.v,s. "få tillbaka", hyresrätten.

Du ger hyresgästen denna möjlighet genom att underrätta denne om att hyresrätten kan återvinnas om hyresgästen inom 3 veckor betalar hyran; antingen genom att betala till dig eller deponera hyran hos länsstyrelsen. Dessutom bör du meddela socialnämnden i den kommun lägenheten finns om uppsägningen och anledningen till uppsägningen (betalningsdröjsmål vid hyra av bostadslägenhet enligt 12 kap. 42 § p.1 Jordabalken)

Mina rekommendationer

Först bör du säga upp hyresgästen skriftligen - skriv att du vill att hyresavtal ska upphöra omedelbart och förklara anledningen till uppsägningen (betalningsdröjsmål). Underrätta även hyresgästen om dennes möjlighet att återvinna hyresgästen enligt det jag skrivit ovan. Dessutom bör du meddela socialnämnden i den kommun lägenheten finns i om uppsägningen och anledningen till uppsägningen (betalningsdröjsmål vid hyra av bostadslägenhet enligt 12 kap. 42 § p.1 Jordabalken)

Hoppas det gav svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare