Rätt att sälja sin del av samägd stuga utan övriga ägares medgivande

om TRE personer äger en stuga ihop, en har 50% och de andra 25% var och den som har 50% vill sälja sin del, kan hen sälja till vem som helst utan de andras medgivande? Hen har erbjudit de andra två att köpa men får inte begärt pris och vill därför gå ut på öppna marknaden. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom de tre personerna äger stugan tillsammans regleras detta i lag om samäganderätt.

Den person som vill sälja sin del kan inte tvinga de andra delägarna att sälja sina delar eller förfoga över fastigheten i sin helhet eftersom det kräver samtliga delägares samtycke. (2 § lag om samäganderätt)
Däremot kan varje delägare fritt förfoga över sin andel av stugan, vilket innebär att personen har rätt att sälja sin andel till vem som helst utan de andras medgivande.

Hoppas du har fått hjälp med din fråga, hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare