Rätt att vräka hyresgästen på grund av hund

Min hund är stor men väluppfostrad grannar har gjort 2 anmälningar pga obefogad rädsla jag har tom erbjudit munkorg för att grannar ska känna sig trygga. Hyresvärd ger inga råd om vad som jag måste göra mer än att rädsla hos grannar måste upphöra. En till anmälan och min fästmö blir vräkt trots att jag är besökare med min snälla hund. Kan detta verkligen vara lagligt. Dessutom bor massa små hundar i huset som skäller ständigt...Förstår inte vad jag kan göra..Tacksam för info snarast.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Hyresvärd kan inte förbjuda husdjur förutom då det finns sakliga skäl för ett förbud så som om huset är anpassat för allergiker, se 12 kap. 42 § åttonde punkten jordabalken.

Det krävs sakliga skäl för en uppsägning av ett hyreskontrakt, se exempelvis 12 kap. 46 § första stycket jordabalken. Den sakliga grunden som eventuellt skulle kunna komma ifråga är punkt 2; misskötsamhet. Som hyresgäster ska ni se till att grannarna inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för deras hälsa eller annars försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas, se 12 kap. 25 § jordabalken.

Hyresvärden kan alltså inte vräka dig eller din fästmö enbart för att ni har en hund så länge hunden varken för oväsen, går utan koppel eller uppträder aggressivt mot grannarna. Om hyresvärden hotar med uppsägning av hyreslägenheten kan du vända dig till Hyresnämnden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare