FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/11/2017

Rätt för make att undanta viss egendom för sitt personliga bruk

hej jag undrar, vilken lag tolkar man eller hänvisar till när det handlar om föremål som ska vara beneficium i en bodelning ?och sedan vilken lag som man hänvisar till när man fått presenter under bröllopet och man ska göra en tabell och en bodelning men föremålen har inget värde, för då ska de exkluderas men vilken lag är det som säger det?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

I bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Giftorättsgods är all egendom som inte är en makes enskilda egendom. Make kan ha enskild egendom om det är bestämt till följd av ett villkor i äktenskapsförord, eller i gåva eller testamente från vilken den maken fått egendomen. En make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk, liksom personliga presenter (10 kap. 2 § äktenskapsbalken, jfr. beneficieregeln i 5 kap. 1 § utsökningsbalken). Presenter på ett bröllop tillhör normalt båda. När det kommer till egendom av mindre värde är det upp till makarna vad de vill göra med det utifrån vad de anser är rimligt att ta med i bodelningen för att rättvist fördela giftorättsgodset. Skälighetskravet innebär att dyra kläder och smycken kan tas med i bodelningen trots att det är avsett för personligt bruk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare