FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/02/2018

Rätt till ersättning för förlorad tomtyta

Hej!

Min granne har en gäststuga som står en bit in på min tomt utan utan min tillåtelse.

Den går ca 30 cm innanför min tomtgtäns.

Jag har aldrig bråkat om detta tidigare men nu har min granne bestämt sig för att flytta och nya grannar kommer flytta in 1 April.

Jag vill undersöka huruvida jag har rätt till ersättning för min förlorade tomtyta.

Mvh Svea

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 3 kap 12 § första stycket Jordabalken är huvudregeln att din granne måste flytta på gäststugan. Denna skyldighet kan dock inte utkrävas om borttagande eller förändring av gäststugan skulle medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare. Enligt 3 kap 12 § andra stycket Jordabalken har du i sådant fall istället rätt till ersättning för det intrång som som den inträngande byggnaden medför.

När det gäller ersättningen kan jag inte ge dig mer vägledning än vad som framgår i Lagberedningens förslag som skrev att ersättningen ska bestämmas till antingen ett engångsbelopp eller ett årligt belopp för tiden tills marken avträds.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller att kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare