Rätt till förköp vid samägande?

Har delägare förköpsrätt när annan delägare vill sälja sin andel av gemensamt fritidshus? Inget avtal om förköpsrätt finns men fastigheten är delvis avstyckad från släktgård.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att delägare kan ge bort/sälja sin andel till vem som helst. Alltså har man rätt att sälja sin andel i fastigheten utan samtycke av andra delägare och utan att de har rätt till förköp.

Emellertid är det ofta så att fastigheter har erhållits genom testamente eller gåva. Det är då vanligt förekommande att det i gåvobrev eller testamentet är föreskrivet inskränkningar i respektive ägares förfoganderätt av fastigheten. T.ex. på så sätt att om en delägare till fastigheten vill sälja sin andel så ska denne först ge chansen till den andra/de andra delägarna att köpa andelen. Eftersom att det inte verkar finnas något avtal om förköpsrätt så gäller utgångspunkten som jag skrev ovan!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare