Rätten till förskott på arv

Min mor har sålt vårat barndomshem, vi är tre barn, hon har sagt att vi alla ska få ett belopp var, nu har hon delat ut till två av syskonen, men inte till mig. Hon anser att jag ska ringa henne när jag behöver pengar så ger hon mig, jag tycker det är kränkande och har talat med henne om att sätta över dem till ett av mina konton. kan hon verkligen göra så här, är inte del av husförsäljning förkott på arv?som jag har rätt till.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en arvsrättslig fråga med fokus på förskott på arv. Bestämmelser om arv återfinns framförallt i Ärvdabalk (1958:637). Gällande förskott på arv är det inget som kan krävas. Den som skulle ge ut ett förskott på arv, i det här fallet din mor, har rätt att förfoga över hennes egendom. Däremot kan vid en arvssituation innebära att dina syskon anses ha fått förskott på sina respektive arv och att du då har möjlighet att tillgodoräkna dig det dem fick men som du inte fick. Notera däremot att ett testamente kan resultera i att situationen kommer att hanteras på ett annat sätt.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare