Rätten till hävning vid fel i nyköpt bil

Hej!

Vi köpte en passat från en bilfirma i Uppsala och bor 6 mil därifrån. Fyra veckor efter, går styrdonet sönder och vi nyttjade autoconcept som vi tecknat, varpå vi var tvungna att ha en hyrbil i 3-4 veckor och stå för kostnaden själva. Vi bestämde efter det att vi inte ville ha tillbaka bilen, utan gjorde ett bilbyte med bilfirman och vi la till lite mer pengar och bytte istället där till en Volvo V70.

1-2 veckor efter börjar kylvätskenivålampan att lysa och vi får fylla på med glykol var och varannan dag. Vi tog kontakt med bilfirman och vi får tid till att köra in den till deras verkstad. Dom åtgärdar problemet (tror dom) och vi får hämta hem bilen efter 2 veckor ungefär.

Det tar en vecka innan lampan återigen börjar lysa. Kontaktar bilfirman igen och vi får köra tillbaka den. De lyckas då inte hitta nått annat problem och låter en annan verkstad (Meka) titta på den. De konstaterar till slut att bilfirman inte gjort jobbet ordentligt från början och lagar samma fel som första gången.

Efter 3 veckor får vi hämta bilen igen och tror då att vi ska slippa fler problem. Men en vecka hinner gå ungefär och lampan lyser återigen. Bilfirman kontaktas igen, och låter oss köra bilen till en Volvo-verkstad i kommunen som vi bor i och kör dit en lånebil till oss. Nu har det gått 1,5 vecka och när jag pratade med Volvo-verkstaden om status på bilen så kan dom inte hitta problemet.

Vi är så fruktansvärt leds på alla dessa problem nu. Har vi rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i konsumentköplagen (KKL).

Vilka typer av fel ansvarar bilfirman för?

Enligt 20 § KKL måste köparen kunna visa att det är fel på bilen. För att säljaren ska bli ansvarig så måste felet redan ha funnits när bilen avlämnades till köparen. I ditt fall behöver du däremot inte visa att det finns ett fel på bilen som säljaren ansvarar för. Bilfirman har ju redan medgett sitt ansvar genom att ta på sig reparationen.

Vad krävs för att du ska ha rätt att häva köpet?

Enligt 26 och 28 § KKL kan du i första hand kräva att säljaren kostnadsfritt åtgärdar felet eller levererar en felfri bil av samma märke och årsmodell. Det är alltså endast möjligt att häva köpet om bilfirman inte åtgärdar felet eller om reparationen tar orimligt lång tid.

I ditt fall har inte bilfirman lyckats reparera felet. I din fråga framgår dessutom att bilen har varit på reparation vid tre olika verkstäder. Det finns därför goda förutsättningar för att undersöka om felet medger rätt till hävning.

Hävning är enligt 29 § KKL endast möjligt vid väsentliga fel. Nästa fråga är därför om felet på bilen kan anses vara väsentligt. Du skriver att indikatorn för låg nivå av kylarvätska lyser och att detta har lett till att du har fyllt på glykol "var och varannan dag".

Jag kan mot den bakgrunden inte göra någon annan bedömning än att det är orimligt att en konsument ska behöva fylla på glykol så ofta i en nyköpt bil. I min mening har du därför all rätt att häva köpet.

Glöm inte reklamation!

För att gå vidare med hävningen bör du snarast möjligt påtala felet för bilfirman och framställa kravet på hävning.

Allmänna reklamationsnämnden

Om bilfirman vägrar att gå med på dina krav så rekommenderar jag att du gör en anmälan till allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som kostnadsfritt avgör konsumenttvister.

För mer information, se https://www.arn.se.

Sammanfattningsvis

1. Bilfirman ansvarar för felet.

2. Det finns inga hinder för dig att häva köpet.

3. Framställ dina krav mot bilfirman snarast möjligt.

4. Gör en anmälan till ARN om bilfirman inte går med på hävningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare