FrågaARBETSRÄTTSjuk 24/01/2017

rätten till sjuklön som "extrapersonal"

Jag är 17 år gammal och är schemalagd varannan helg på ett företag inom restaurangbranschen (som ingår i kollektivavtalet.) Fick lönespec. igår och uppmärksammade att det stod ''sjuk i år: 0'' när jag under förra månaden var sjukanmäld 3 dagar, varav 2 av dom var schemalagda. Kontaktade min arbetsgivare och han påstår att jag inte har någon rätt till sjukersättning på grund utav att jag jobbar som extraarbetare. Pratade med min kollega som också är extraarbetade och hon påstår att hon har fått sjukersättning för de gånger hon varit sjukanmäld. Har jag någon rätt till sjukersättning som schemalagd extraarbetare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sjuklön hittar du i sjuklönelagen (SjLL).

I detta fall spelar det ingen roll hur stor eller liten din tjänst är, du är anställd hos din arbetsgivare även om du bara arbetar varannan helg, din arbetsgivare kan därför inte komma ifrån reglerna om sjuklön.

Det finns olika typer av anställningar, men eftersom du är regelbundet schemalagd varannan helg borde du ha en tillsvidareanställning (såvida du inte är provanställd, max 6 mån). Det är dock inte helt ovanligt att arbetsgivare ger upprepade tidsbegränsade anställningar istället för en tillsvidareanställning.

I det fall du inte har en tillsvidareanställning blir 3 § SjLL tillämplig, 1 st. säger att din rätt till sjuklön gäller från första dagen av din anställning, om anställningstiden är kortare än en månad inträder rätten till sjuklön endast om du varit anställd fjorton kalenderdagar i följd. Om du är anställd på detta sätt blir det en ny anställning varje helg du jobbar, du är därför aldrig anställd fjorton dagar i följd. Då kommer 2 st. i samma paragraf till undsättning som säger att vid beräkning av det första stycket ska tidigare anställningar medräknas, om tiden mellan anställningarna inte överstiger fjorton kalenderdagar. Du har därför oavsett rätt till sjuklön de dagar du skulle ha arbetat eftersom det är mindre än fjorton dagar mellan alla dina olika anställningar.

I det fall du har en tillsvidareanställning där du arbetar varannan helg är du anställd på precis samma sätt som om du hade haft en fast heltidstjänst och du har även här rätt till sjuklön.

1 § SjLL säger att en arbetstagare enligt lagens villkor har rätt att vid sjukdom behålla lön och andra anställningsförmåner, detta gäller alltså för alla arbetstagare oavsett om man har en visstidsanställning eller tillsvidareanställning. 2 § säger att ett avtal som innebär att en arbetstagares rättigheter enligt SjLL inskränks är ogiltigt i den delen, det är alltså inte möjligt för din arbetsgivare att hävda att ni avtalat om annat om det skulle bli aktuellt.

Enligt 9 § SjLL ska du lämna en skriftlig försäkran om att du varit sjuk och i vilken omfattning arbetsförmågan varit nedsatt på grund av detta. Försäkran behöver inte innehålla närmare uppgift om sjukdomen. Dröjsmål med att lämna denna försäkring innebär inte att du blir utan sjuklön, men arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan du lämnat en sådan försäkran. Om kollektivavtalet säger annat kring denna punkt är det dock kollektivavtalet du ska gå efter.

Du har alltså rätt till sjuklön för de timmar arbetsgivaren bett dig att arbeta. Första dagen är karensdag enligt 6 § 1 p. vilket du inte får betalt för. Dina schemalagda arbetsdagar de efterföljande tretton dagarna betalar arbetsgivaren ut sjuklön för. Det brukar i regel behövas läkarintyg efter en vecka, det kan dock skilja sig från olika arbetsplatser. Om du är sjuk längre än fjorton dagar får du ersättning av försäkringskassan för de timmar du var schemalagd efter det.

Om din arbetsgivare inte vill betala ut sjuklön till dig råder jag dig att ta kontakt med facket och be dem hjälpa dig. Jag önskar dig lycka till med detta och om det uppkommer ytterligare frågor eller oklarheter är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare