FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/05/2020

Rattfylleri och likgiltighetsuppsåt

Hej!

Vår son har blivit dömd till rattfylleri med 0,13 mg per liter. Han har fått körkortet indraget. Det står att han visar sig likgiltig.

Han är en mycket empatisk och omtänksam människa.

Är det någon vits att låta hans moster skriva ett utlåtande om honom och skicka med som bilaga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Som jag förstår din fråga står det i domen att din son varit likgiltig inför sitt brott. Till följd av brottet har han fått körkortet indraget. Gällande "likgiltig", är jag ganska säker på hänför sig till den prövning om uppsåt domstolen har gjort, och då kommit fram till att din son har begått gärningen med likgiltighetsuppsåt.

Vad likgiltighetsuppsåt betyder ska jag försöka förklara nedan.

Allmänt om uppsåt

För att en brottslig gärning ska medföra ansvar krävs det att gärningsmannen har begått gärningen med uppsåt, eller oaktsamhet om det är förskrivet (1 kap. 2 § brottsbalken). I svensk rätt finns det tre olika former av uppsåt: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.

Likgiltighetsuppsåt

Likgiltighetsuppsåt innebär gärningsmannen vid gärningstillfället varit likgiltig dels inför en risk samt inför följden av riskens förverkligande. Risken i förevarande fall är risken att köra rattfull. Av din fråga vet jag inte hur gärningsbeskrivningen varit formulerad men jag ska försöka förklara det med ett exempel som (förhoppningsvis) liknar er situation.

Anta att A (gärningsmannen) har varit på fest en kväll där han dricker sig berusad. Dagen efter ska han köra hem och funderar om han fortfarande har alkohol i kroppen. A känner sig inte full så han bestämmer sig för att köra hem ändå. Då det finns viss sannolikhet att alkohol finns kvar i kroppen gör att A tar en risk. I och med att A kör, trots risken, säger man att han är likgiltig inför att han eventuellt kör rattfull. Likgiltighet kan likställas att man godtar eller accepterar en risks förverkligande. Genom att sätta sig i bilen med misstanke om att man kan ha alkohol i kroppen innebär då också att man accepterar att man eventuellt begår rattfylleribrott. A är således likgiltig inför att begå rattfylleri.

Således hänför sig "likgiltig" inte alls till din sons personlighet utan till vilken inställning han hade till att köra rattfull vid gärningstillfället. Det tjänar alltså inget till att mostern skriver ett utlåtande.

Lawline RådgivareRådgivare