FrågaPROCESSRÄTTDomstol26/02/2022

Rättskraft avseende fastställande av faderskap

Hej! Om man för 60 år sedan blev dömd, mot sitt nekande, till faderskap och vill göra ett DNA test för att få rättvisa och föräldraskapet ogiltigt, hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under vissa förutsättningar kan rätten förklara vem som inte är far till barnet. Jag tolkar det som att rätten har fastställt att vederbörande i detta fall inte är far till barnet. En dom kan överklagas inom tre veckor från att domen meddelats (50 kap. 1 § rättegångsbalken). När tre veckor har gått har domen vunnit laga kraft. Om ett överklagande kommer in därefter ska det avvisas (50 kap. 3 § rättegångsbalken). Överklagandet ska avvisas eftersom saken redan är avgjord för 60 år sedan. Den sak som har avgjorts i en dom kan inte prövas igen i en ny rättegång. En ny talan ska alltså avvisas om den avser en sak som tidigare prövats genom en lagakraftvunnen dom (17 kap. 11 § tredje stycket RB). Det är därför inte möjligt att överklaga domen och därmed få till en ny prövning av samma sak. Det är däremot möjligt att ansöka om resning trots att domen vunnit laga kraft (58 kap. 1 § rättegångsbalken). Resning kan till exempel beviljas om helt ny bevisning läggs fram som sannolikt skulle leda till en annan utgång i målet. Däremot ska som huvudregel inte resning beviljas om sådan ny bevisning skulle ha kunnat åberopats redan vid första rättegången. Resning är därför mycket ovanligt och svårt att få igenom.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare