Reglera förskott på arv i efterhand

Hej,

Jag fick en tomt av min pappa i gåva. I gåvobrevet skrev vi inte att det inte skulle vara förskott på arv eftersom ingen av oss tänkte på det. Tomten ska alltså INTE vara förskott på arv men vad jag förstått blir det så per automatik om man inte skriver detta uttryckligen i själva gåvobrevet. Hur kan man rätta till detta på enklaste sättet?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om frågan om förskott på arv inte har reglerats vid gåvotillfället så blir det, som du säger, presumtion för förskott på arv. För det fall att ni vill att detta ska ändras så kan din pappa i ett testamente skriva att den gåvan som gavs till dig inte ska utgöra förskott på arv.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare