Rehabiliteringsansvar för arbetsgivaren

Hej

Har en dotter som jobbar på Maxi, i kassan eller förbutiken. hon ha en skada i ryggen efter en ridolycka, som medför smärta. hon har bett om en förändring i schemat för att hon ska klara sig så gott hon kan, för hon vet vad hon klarar och inte.

Men nu när hon fick sitt nya schema för nästa år hade de inte tagit någon notis om hennes önskemål. Facket (Handels) var med och påtalade hennes önskan, men det slogs ned av arb.giv. att det inte gick, med lite vilja skulle det inte var några problem....

De vill få bort henne enligt vad fackombudet hört. Kan facket göra något högre uppifrån?

Får det gå till på det här viset?????? Att knäcka en människa som har det jobbigt ändå med sina smärtor!!!

Hon är jätteledsen att bli behandlad så här.

Med vänlig hälsning, en förtvivlad mor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arbetsmiljön på arbetsplatsen och regler om arbetsgivarens och arbetstagarens skyldigheter finns i arbetsmiljölagen.

Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsanpassning och arbetslivsinriktad rehabilitering på arbetsplatsen. Denne ska anpassa arbetet så att arbetstagaren kan utföra sina arbetsuppgifter. Detta ansvar syftar till att ge arbetstagare, som p.g.a. t.ex. skada eller sjukdom förlorat hela eller delar av sin arbetsförmåga, bättre förutsättningar att återfå sin arbets- och försörjningsförmåga. Exempel på organisatoriska förändringar en arbetsgivaren kan krävas göra är:

ändrade arbetstideromfördelning av befintliga arbetsuppgifter så att den sjuke eller skadade slipper de arbetsuppgifter som hen inte klarar av.omskolningpröva möjligheten att omreglera en sjuk eller skadads tjänst från hel- till deltid istället för att säga upp i de fall arbetsförmågan är nedsatt till t.ex. hälften.

För att uppfylla sin rehabiliteringsskyldighet ska arbetsgivaren i samråd med den anställde undersöka orsaken till arbetsoförmågan, gå igenom vilka egna förslag till anpassning och/eller rehabiliteringsåtgärder som den anställde har och upprätta en rehabiliteringsplan, samt kommunicera denna till Försäkringskassan.

I ert fall verkar inte arbetsgivaren över huvud taget intresserad av att hjälpa till i rehabiliteringsprocessen och så får det givetvis inte gå till. Det finns däremot inget som kan tvinga en arbetsgivare att ta itu med rehabiliteringsåtgärder. En anställd kan dock aldrig sägas upp från sin anställning innan denna skyldighet är uppfylld. Om arbetsgivaren har försummat sin rehabiliteringsskyldighet och sedan säger upp din dotter kan uppsägningen alltså ogiltigförklaras av Arbetsdomstolen!

Försäkringskassan kan dock numera anmäla företag som inte uppfyller sina rehabiliteringsplikter till Arbetsmiljöverket. Myndigheten kan då bland annat utfärda vite, skadestånd, sanktionsavgift eller böter.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärnaföljdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare