Reklamera en jacka

Hej jag köpte en jacka från en butik som heter theterrace, det var en ganska dyr jacka som kostade mig 5000kr och jag köpte den förra januari alltså för ett åt sedan. Hela dragkedjsflärpen har gått av jackan så den går inte att stänga. Jag har använt jackan sparsamt och det är inget fel på själva dragkedjan.

Jag gick till butiken med kvitto och krävde att jag vill reklamera jackan och berättade att det måste vara ett produktionsfel eftersom den är sparsamt använd och en dragkedjeflärp av metall ska inte lossna på bara 1 år. Jag sa även att om det var en tröja eller något som jag använt väldigt mycket i ett år så kan jag förstå att den går sönder men ett plagg som man bär säsongsvis och som enbart använts ett fåtal gånger inte ska gå sönder. Speciellt en Parajumpers som kostar 5000kr. Butiken ville från början inte ta emot den men efter jag tagit upp några stycken från konsumentköplagens och varit envis så gick dem med på att skicka den till skräddaren. Fick ett samtal efter några dagar och skräddaren kunde inte gör något och dem sa att dem inte tänker ta emot jackan då dem säger det inte är en giltig reklamation?

Hur går jag vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under förutsättningen att du har köpt jackan som privatperson av butiken gäller konsumentköplagen, se här.

Som konsument har man upp till tre år på sig att reklamera en vara, men reklamationen måste ske inom skälig tid från det att köparen upptäckte felet (23 §). En reklamation som sker inom två månader från det att köparen upptäckte felet anses alltid vara inom skälig tid. Reklamerar köparen inte inom skälig tid förlorar köparen rätten att klaga på felet. Fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits redan vid köpet och då är det alltså upp till säljaren att bevisa motsatsen (20 a §). För fel som visar sig efter sex månader är det däremot köparen som måste visa att felet är ett ursprungligt fel.

Som du själv skriver är det endast ursprungliga fel, alltså produktionsfel, som man kan reklamera. En vara ska anses felaktig om den avviker från vad köparen med fog hade kunnat förutsätta (16 § 3 stycket 3 punkten). En så pass dyr jacka som du har köpt och dessutom använt sparsamt bör hålla längre än ett år.

Anses varan vara felaktig så har köparen rätt till avhjälp, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller hävning (22 §). Det är säljaren som i första hans avgör om denne vill avhjälpa felet (laga jackan) eller omleverera (ge ny jacka). I ditt fall har redan butiken försökt laga jackan och eftersom det inte har varit möjligt så bör en omleverans bli aktuell (så länge de har någon jacka att ersätta med). Har butiken inte kvar jackmodellen så kan eventuellt ett prisavdrag vara möjligt om jackan ändå går att använda, eller om felet är av väsentlig betydelse för dig kan köpet hävas (29 §).

Sammanfattning och råd:

Om du har reklamerat inom skälig tid från det att du upptäckte felet ska du har rätt att få felet åtgärdat. Det är dock upp till dig att bevisa att felet är ett ursprungligt fel och inte något som du har orsakat. Eftersom det inte verkar gå att laga jackan bör du kunna få en ny jacka. Kan butiken inte ge dig en ny jacka och felet är av väsentlig betydelse har du rätt att häva köpet.

Det jag tycker att du ska göra nu är att ta kontakt med butiken och förklara vad du har rätt till. Vill butiken fortfarande inte lyssna kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden eller så kan du väcka talan mot butiken vid domstol.

HÄR kan du läsa mer om reklamationer och här kan du läsa mer om Allmänna reklamationsnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare