Rekordsnabb påminnelseavgift

Hur fungerar det med lagstiftning kring fakturor. I synnerhet inom bostadsrättsföreningar? Kan bostadsrättsföreningen ordförande kräva att månadsavgiften ska betalas innan löning? Samt att han dagen efter skickar en påminnelseavgift?

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagen om ersättning för inkassokostnader m.m. hittar du här.

Medlem i en bostadsrättsförening är skyldig att betala en påminnelseavgift om en skuld förfallit till betalning och föreningen skickat ut en skriftlig påminnelse till medlemmen om skulden (2 §). Däremot gäller ersättningen enligt 2 § endast för kostnader som varit skäligen påkallade för att ta till vara föreningens rätt (4 §). Det kan argumenteras för att det är oskäligt att skicka ut en betalningspåminnelse före löning, såvida löning inte utbetalats in på nästkommande månad. Det är oskäligt att kräva ersättning för betalningspåminnelse som skickats ut en dag efter fakturan förfallit till betalning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare