Rekvisit och straff för langning av alkohol

jag och min kompis som är 17 åkte till annan ort för att kolla på en bilträff. hade då med mig en box med vin för mitt eget bruk. hennes föräldrar har nu anmält mig för langning till mig 17åriga kompis. hon drack inte av mig alls under hela kvällen och jag anmäldes bara för att hennes föräldrar påstår att det skedde, vilket ej var fallet. finns heller ingen som vittne på anmälan. kan jag bli fälld för något då jag inte ens bjudit henne på alkohol?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa in fråga till Lawline!

I Alkohollag (2010:1622), se här: https://lagen.nu/2010:1622, 3 kap 7 § står det att alkohol inte får säljas till en person som är under 20 år gammal samt att alkohol inte får lämnas ut till någon person under 18 år. Det står vidare i 3 kap 8 § att den som lämnar ut alkoholhaltiga drycker ska förvissa sig om att personen som den alkoholhaltiga drycken lämnas ut till är 18 år, eller 20 år om det handlar om försäljning. Om det skulle vara så att en minderårig blir bjuden på alkohol kan detta vara tillåtet om det sker under ordnade former och sett till mängden alkohol samt vilken påverkan alkoholmängden har på den minderåriges utveckling.

Om de är så att du har anskaffat, bjudit eller överlämnat alkohol till din kompis som är under 18 så kan du enligt 11 kap 7 § Alkohollag ha begått brottet olovligt anskaffande av alkoholhaltiga drycker vilket kan leda till böter eller fängelse i 2 år, är brottet grovt så an det till och med leda till fängelse i 4 år.

Det faktum att du själv inte är myndig, se 9 kap 1 § Föräldrabalk (1949:381), se här: https://lagen.nu/1949:381, gör att du inte kan få lika hårt straff som en myndig person hade fått.

Om det är så att det faktiskt blir ett åtal av att din kompis föräldrar har anmält dig så är det upp till åklagaren att bevisa att du de facto har bjudit din kompis på vin och att du har anskaffat, bjudit eller överlämnat alkohol till en minderårig.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Ophelia WigströmRådgivare