Returrätt - konsument

Jag har köpt en dator hos webhallen för 1 månad sen. Jag har slängt emballage och resterande sladdar men datorn är i bra skick. Märkte nu att jag har fått fel vara, tangentbordet ska vara upplyst. Gick tillbaka till butiken men fick inte lämna tillbaka med tanke på att jag inte hade emballage. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du gjort köpet i egenskap av konsument i en fysisk butik och att konsumentköplagen därför är tillämplig.

Det finns inte någon rätt att få tillbaka pengarna vid ett köp. Av dina uppgifter framstår det emellertid som att du fått något annat än du blivit lovad, vilket då kan utgöra ett s.k. fel i varan. Det innebär exempelvis att varan inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren lämnat och då har du rätt till vissa påföljder såsom omleverans eller avhjälpande, se konsumentköplagen 16§ och 22§, detta ska även ske utan kostnad för dig enligt 26§.

Det är endast om butiken inte kan ge dig något annat som du har rätt till pengarna istället, 28§ och 29§.

Vissa butiker tillämpar öppet köp, du kan kolla upp om det var villkorat när du köpte datorn, det kan dock bli svårt att göra gällande med tanke på att emballaget är brutet.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och lycka till,

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare