Rökning i en hyresrättslägenhet

Om det inte står i kontraktet kan då hyresvärden i efterhand förbjuda rökning under fläkten?

Mvh undrande hyresgäst.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rökning i en hyresrättslägenhet

Hyresvärden får inte förbjuda hyresgästen att röka i hyresrättslägenheten trots att villkor om rökförbud har tagits med i hyresavtalet. Det konstaterade hyresnämnden i ett beslut och uttalade att "Rökning i normal omfattning inne i en lägenhet får i flertalet fall anses tillåtet, även om det finns ett förbud mot rökning intaget i hyreskontraktet."

Hyresvärden kan ändra hyresvillkoren i efterhand men då ska hyresvärden meddela hyresgästen skriftligen om ändringen (12 kap. 54 § JB). Hyresvärden ska sända meddelandet per rekommenderat brev (12 kap. 63 § JB). Om parterna inte kommer överens kan ärendet gå till hyresnämnden som får lösa tvisten mellan hyresvärden och hyresgästen.

Sammanfattningsvis har hyresvärden en möjlighet att ändra villkoren i hyresavtalet i efterhand.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare