Så fungerar efterarv

Hej, min far var länge gift med en yngre kvinna som nyligen gick bort. Hon hade två vuxna barn som min far adopterade när de var yngre. När de gifte sig ägde min far en villa som de sedan sålde. Tillsammans köpte de en bostadsrätt. För flera år sedan trodde de att min far skulle dö, så hans fru skrev över sig som enda ägare av bostadsrätten och enligt min far gjordes den till hennes enskilda egendom. Nu är hon borta och min pappa har ärvt allt utom det som hans fru i testamente vill ge till sina barn när han går bort (enskild egendom nu förvaltad av min far). Min fråga är: kommer min syster och jag att ärva något av bostadsrätten? Eller får mina adopterade syskon den i arv då den står på deras mamma (fast hon är död)? Min far är bekymrad av situationen. Är enda lösningen på att få loss pengar ur bostadsrätten att sälja den? Kan han sälja den, och övergår den nya bostaden då automatiskt till honom, så vi alla fyra kan ärva den när den dagen kommer? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Så fungerar efterarv

I mitt svar utgår jag från att huset var din fars frus enskilda egendom eftersom din far sade det. Er far har ärvt huset med fri förfogande rätt. Fri förfoganderätt innebär bara att din far kan sälja huset om han vill, med det påverkar inte arvssituationen. Eftersom din far ärvde med fri förfoganderätt har han frus arvingar rätt till efterarv. Efterarv beräknas som en andel av den totala förmögenheten (3 kap 1 § ÄB). Kvotdelen räknas ut genom att dela värdet av den egendom som ägs med fri förfoganderätt med värdet av den totala egendomen. Sedan ska samma procentandel av all egendom som finns när er far gått bort delas ut som efterarv till er mors arvingar, medan övrigt delas mellan er fars arvingar. Om husets sålts påverkar inte detta mer än att det kan ändra den totala förmögenheten och på så vis ändra den faktiska mängden pengar som ska ges i efterarv. Försäljningen av huset kommer dock inte att påverka hur stor del av den totala förmögenheten.

Ett exempel

Följande värdena är bara för att illustrera principen och är helt påhittade. Anta att huset är värt 1 000 000 och er fars övriga egendom 500 000. I så fall är den totala egendomen värd 500 000 + 1 000 000 = 1 500 000. Då är efterarvet 1 000 000 / 1 500 000 = 0,67 = 67%. När er far dör har han kvar 1 000 000. Om 67% av detta ska ges i efterarv är det alltså 1 000 000 * 0,67 = 670 000. Kvar finns då 430 000 som din fars arvingar ärver.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare