Så ska skatten på bilen betalas

Vi har sålt vår bil med slutsiffra 6. Bilen såldes i juli så då borde vi betala skatten med sista betalningsdag 31 juli men bilaffären som köpt bilen säger att vi inte behöver betala skatt eftersom de ställt av bilen i juli Stämmer det?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Fordonsskatt
När man köper en avställd bil och ställer på den igen så ska man betala skatt för den månaden du ställer på bilen. Det betyder att om du ställer på bilen den 27 Juli ska du betala skatt för Juli månad. Fordonsskatt betalas endast för hela månader och ska betalas även för den månad som den ställs på. För vidare info kika här på Transportsyrelsen hemsida.

Konsumentskydd
Om ni köpt bilen av en bilhandlare och ni har avtalat att skatten inte ska betalas för Juli månad så är det avtalet som gäller. I ett förhållande där du som privatperson köper en bil av en näringsidkare kan du med hjälp av ditt konsumentskydd i Konsumentköplagen (KkL) hävda att bilförsäljaren inte följt avtalet. Detta betyder att du kan hävda "fel i varan" eftersom inte avtalet är vilseledande för dig som konsument. Genom att vända dig till din bilförsäljare kan du påkalla 16§ KkL att köpet inte stämmer överens med avtalet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare