Säga upp hyresavtal i förtid

Hej! Jag har förstahandskontrakt hos en privat hyresvärd. Kontraktet är tillsvidare. Han vill säga upp kontraktet nu. Vilka rättigheter har han att göra det? Enligt hyresnämnden kunde jag har haft ett inneboende i lägenheten utan att fråga hyresvärden. Om det var så eller inte kan han begära att jag flyttar nu? under vilka omständigheter?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Din situation regleras enligt hyreslagen, 12 kap. i jordabalken. Då lagen är dispositiv (inte tvingande) ska man titta först på vad som står i hyresavtalet, avviker avtalet till nackdel för hyresgäst vänder man sig till hyreslagens bestämmelse.

Uppsägning i för tid

Hyreskontrakt kan sägas upp i förtid i följande fall enligt 12 kap. 42 § hyreslagen:

- På grund av dröjsmål med betalning
- Om du uthyr lägenheten utan tillstånd i andra hand
- Om du har inneboende utan tillstånd som gör att ordningen störs i bostaden och det är till nackdel för värden

- Om du inte har varit skötsam

- Om du använder lägenheten för brottslig verksamhet

Antal inneboende

Framförallt måste det anmärkas att antal inneboende inte regleras någonstans i lagstiftningen. Det är tillåtet att ha inneboende utan tillstånd frrån hyresvärden under förutsättning att det inte medför nackdel för denne, se 12 kap. 41 § hyreslagen. Det betyder att du får ha inneboende utan hyresvärdens tillstånd om antalet inneboende inte särskild regleras i hyresavtalet. Finns det inte sådant villkor, får du ha inneboende dock utan nackdel för hyresvärden så klart.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare