Säljarens ansvar för garantier

Jag köpte en villa av en privatperson via mäklare. Där finns en gjuten pool på tomten med nedgrävda slangar in till huset där pumpen sitter. Jag frågade säljaren speciellt om där fanns någon läcka i poolen då jag har hört att det inte är helt ovanligt att pooler läcker. Han garanterade mig att någon läcka finns inte och några större mängder vatten behövde han inte fylla på under året. Efter jag fått tillträde till huset upptäckte jag ganska omgående att stora mängder vatten försvann ur poolen. Det visade sig vara en läcka i en pem-slang under jorden mellan breddavloppet på poolen och pumpen. Där försvann ca 3000 liter per vecka från poolen som rymmer ca 30000 liter totalt, så det var en rätt rejäl läcka. Jag tog kontakt med säljaren som inte ville kännas vid detta alls. Kan jag kräva att säljaren står för reparationen av poolen ? Kostnad 10000:-.

Lawline svarar

Hej!

Vad gäller ansvar för fel i fastigheten regleras detta i Jordabalken 4 kap. Inledningsvis kan nämnas att du som köpare har en sträng undersökningsplikt vid köp av fastighet. Undersökningsplikten innebär att du som köpare inte i efterhand kan åberopa fel mot säljaren som hade kunnat upptäckas vid en omsorgsfull besiktning av fastigheten. Däremot kan det motsatta gälla vid fel som du som köpare inte kunnat upptäcka vid en omsorgsfull besiktning, så kallade dolda fel. Dolda fel ansvarar normalt säljaren för om de visar sig efter köpet. Se närmare jordabalken 4 kap 19 §.

Om säljaren har lämnat utfästelse eller garantier om delar av fastigheten eller byggnaden så får säljaren stå för dessa om det senare visar sig att det inte stämmer. Då en säljare lämnat utfästelser eller garantier innebär detta att man som köpare inte behöver undersöka den del djupare om inte starka skäl talar emot detta.

Utifrån omständigheterna du nämnt verkar det som säljaren i ditt fall uttryckligen och precist garanterat att någon läcka vad gäller poolen inte förelåg. Detta innebär att du inte hade någon plikt att undersöka slangsystemet till poolen vidare. Om läcka trots det förelåg bör således säljaren stå för ersättning kring detta eftersom han garanterat att så inte var fallet.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare