FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/12/2016

Säljarens rätt att häva ett fastighetsköp?

Hej, finns möjlighet för säljaren att begära återgångav fastighetsköp, dvs återköp till samma pris, om köparen tre år efter köp hävdar dolt fel av väsentlig art?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En återgång av ett fastighetsköp som du beskriver definieras som hävning i Jordabalken.

Som säljare så har du endast en möjlighet att häva fastighetsköpet, det är då köparen är i dröjsmål med betalningen. Det räcker inte heller med detta dröjsmål utan det ska även finnas ett hävningsförbehåll medtaget i köpehandlingen (4 kap 25§ 2st Jordabalk). Säljaren har alltså inte någon rätt att häva köpet i den situationen som du beskriver.

Rätten att häva ett köp på grund utav att det har upptäckts ett väsentligt dolt fel tillfaller endast köparen (4 kap 19§ Jordabalk). Detta är dock relativt ovanligt då tvister till följd av dolda fel i fastigheter oftast leder till att köparen får ett prisavdrag som täcker de kostnader hen haft för att återställa fastigheten till det avtalade skicket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Måns LundvallRådgivare