Särkullbarns rätt när efterlevande make ger gåva eller förskott till sina arvigar

Min man avled för 2 år sedan, vi hade varsina 2 särskullebarn men inga gemensamma barn.

Min mans barn ärvde sin laglott, så när jag dör kommer 2 tredjedelar av min kvarlåtenskap att att tillfalla mina barn och den resterande tredjedelen kommer hans barn att få dela på,

Jag funderar på att ta ett hypotekspensionslån, vilket innebär att jag kan frigöra 37 procent av värdet på mitt hus.

Om jag skulle ge mina barn varsin summa pengar, så undrar jag hur det blir den dag jag dör och arvet ska fördelas. Vid arvsskiftet; kan min mans barn göra anspråk på de pengar som mina barn fått så att mina barn då får ärva en mindre del av min kvarlåtenskap än de annars skulle gjort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om efterarv, gåvor till arvingar och förskott på arv hittar du i ärvdabalken (ÄB). Du kan titta närmre på den lagen här. Jag kommer ge en generell beskrivning av vad som gäller med arv när en person ger sina barn gåvor. Jag kommer också ge ett förenklat räkneexempel. Sen förklarar jag hur det kan påverka dig och dina barn.

Gåva till bröstarvinge eller förskott på arv?

När en person ger sin bröstarvinge – sitt/sina barn – en gåva ska gåvan ses som förskott på arv om inte något annat uttryckligen har framgått (ÄB 6 kap. 1 §). Det ses alltså inte som ett förskott på arv om det t. ex. finns ett gåvobrev som anger detta, eller om något annat som sades eller gjordes vid gåvotillfället gör det klar att det inte är ett förskott. Har någon fått ett förskott ska det avräknas från personens arv. Skulle gåvans värde överstiga vad arvingen skulle få som arvslott behöver inte överskottet betalas tillbaka (ÄB 6 kap. 4 §). Om ett förskott ges ska förskottets värde läggas till kvarlåtenskapen innan fördelningen av den görs (ÄB 6 kap. 5 §).

Om en efterlevande make genom en gåva eller liknande handling väsentligt minskar sin egendom utan att ta hänsyn till den först avlidna makens arvingar ska vederlag utges till dessa arvingar. Det krävs normalt att egendomen minskat med i alla fall en fjärdedel enligt praxis från domstol. Vederlaget tas primärt från den sist avlidne makens arvingars arvslott (alltså direkt från kvarlåtenskapen som ska fördelas mellan arvingar). Kan vederlag inte utgå ska ersättningen istället betalas av den som tog emot gåvan. Gåvotagaren behöver inte lämna tillbaka gåvan om hen var i god tro om att gåvan ledde till förlust för efterarvingarna (ÄB 3 kap. 3 §).

Räkneexempel på förskott på arv

A och B är gifta. A avlider och B ärver kvarlåtenskapen genom makesarv. A lämnar efter sig en arvinge C som är berättigad efterarv när B avlider. B har dessutom en arvinge D. B ger bort en gåva värd 50 000 kr till D och gåvan ska räknas som förskott på arv. När B avlider finns kvarlåtenskap värd 50 000 kr. Innan kvarlåtenskapen ska fördelas mellan efterarvingen C och arvingen D måste kvarlåtenskapen ökas med gåvans värde. Kvarlåtenskapen som ska fördelas uppgår alltså till 100 000 kr.

Vad händer i ditt fall?

Om du ger dina barn pengar kommer det som utgångspunkt räknas som ett förskott på arv. När kvarlåtenskapen som du i framtiden lämnar efter dig ska fördelas måste gåvans värde först läggas till. Från den summan ska efterarvingen få sin andel och sedan tillfaller resten dina barn. För att ge en gåva till dina barn utan att det räknas som ett förskott på arv ska du tydligt uttrycka det. Bäst är det att skriva gåvobrev där du uppger att gåvorna inte är förskott.

Om gåvorna är stora (om de utgör en fjärdedel eller mer av din totala egendom) kan det leda till att efterarvingen ska få ersättning för minskningen av kvarlåtenskapen. Efterarvingen får då kompensation från kvarlåtenskapen. Skulle det inte finnas tillräckligt mycket kvarlåtenskap kommer barnen som tog emot gåvorna behöva utge ersättning, med förutsättning att de varit medvetna om att de tog emot en gåva som skulle leda till förlust för efterarvingen. Skulle du ge en mindre gåva till dina barn bör efterarvingen inte kunna kräva något från dem när din kvarlåtenskap ska fördelas.

Vill du ge pengar till dina barn och tydliggöra att det inte ska ses som förskott på arv i ett skriftligt gåvobrev kan du få hjälp att formulera ett via Lawlines avtalstjänst online här.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare