FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/03/2018

Ska arv tas upp i bodelningen?

Min frus mor som hon ärver tillsammans med sin syster dog 12/2 2018. De är båda bröstarvingar och testamente saknas. Min frus systers skilsmässa bedöms vara klar Apr/Maj i år. Arvskiftet bedöms inte kunna klaras av före sommaren i år då bl.a. ett fritidshus skall säljas. Måste hon dela sin del av arvet med hennes då frånskilda make?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses genom äktenskapsskillnad ska en bodelning göras enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. Där ska allt giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Huvudregeln vid äktenskapsskillnad är att bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes enligt 9 kap. 2 § äktenskapsbalken. Det innebär således att egendom som den ena maken förvärvar efter den kritiska tidpunkten, dvs. när talan om äktenskapsskillnad väcks, inte ska ingå i bodelningen. Detta innebär att om din frus syster inte tagit emot arvet före ansökan om äktenskapsskillnad ska arvet inte ingå i bodelningen mellan parterna, vilket är så jag tolkar er fråga.

Om det istället var så att systern fått arvet och därefter väckt talan om äktenskapsskillnad finns det möjlighet att tillämpa den så kallade skevdelningsregeln i 12 kap. 1 § äktenskapsbalken. Detta skulle endast bli aktuellt det sågs som oskäligt att utgå från huvudregeln om att parterna ska dela giftorättsgodset på hälften. Lagrummet blir tillämpbart om ena parten erhållit ett stort arv kort innan talan om äktenskapsskillnad väckts. Detta tillämpas dock restriktivt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare